Babak Bayatبابک بیات

مشخصات بابک بیات
Babak Bayat
نام : بابک بیات
محل زندگی :
تاریخ تولد : 1325
محل تولد : Tehran,Iran
حرفه : آهنگساز موسیقی فیلم و ترانه‌های ایرانی، تنظیم کننده
زندگینامه بابک بیات
بابک بیات به آموزش خوانندگان زیادی از جمله محمد اصفهانی، حامی،مانی رهنما ، نیما مسیحا، فرجام محمدی و... پرداخت. گفتنی است آخرین شاگرد او که تا آخرین روزهای عمرش با او بود جوانی ساروی به نام شروین شریعت بود که نتیجه همراهی با بیات آلبوم غزل او بود که نهایتا علیرغم تلاشهای وی در انتشار آلبوم در شرکت های خصوصی به دلیل مشکلات فراوان به صدا و سیما واگذار شد.

بابك بيات از سن 19 سالگى در اپراى تهران و زير نظر خانم اولین باغچه‌بان، آقاى ثمين باغچه بان و نصرت الله زابلى با موسيقى كلاسيك و جهانى آشنا شد و در حدود پنج سال همكارى خود را با اين اپرا ادامه داد. بعد از آن با محمد اوشال آهنگساز و رهبر اركستر جاز فولكوريك دوستى عميقى پيدا كرد كه اين دوستى به ادامه هارمونى و آكومپانى مان و فراگيرى ديگر اشتياقات موسيقايى بيات منجر شد.ايرج جنتى عطايى شاعر و ترانه سرا و نمايشنامه نويس كه از دوران كودكى تا قبل از انقلاب با بابك بيات همگام با هم موسيقى ترانه را ادامه دادند, در زندگى بيات و خانواده اش بسيار موثر بود, كه اين دوستى به ساخت ترانه هاى بسيارى از جمله : غريبه, جنگل, بن بست, خونه, فرياد زير آب, على كنكورى, تپش, خاتون, سايه, خورجين (بانوى شرقى), فصل بد خاكسترى (روح بزرگوار), سقف, هيچ كسى مثل تو نبود, طلايه دار (اى بزرگ موندنى) و بسيارى ترانه هاى ديگر منجر شد.

بابك بيات موسيقى فيلم را با فيلم غريبه كه با همراهى واروژان ساخته شد, شروع كرد. بعد از فيلم غريبه, بيات موسيقى فيلم هاى :

خوشيد در مرداب, شب آفتابى ( با ترانه عروسك قصه من), برهنه تا ظهر با سرعت, فرياد زير آب, سريال چنگك و بسيارى موسيقى بيلم هاى ديگر را ساخت.

بعد از پيروزى انقلاب بابك بيات فعاليت موسيقى را در شركت ابتكار, همراه با دوستش ابراهيم زال زاده و با كاست قاصدك, زندگى نامه صمد بهرنگى و بصورت ترانه هاى كودكانه خانم سيمين غديرى آغاز نمود.پس از آن كاست خروس زرى پيرهن پرى را به همراه احمد شاملو و كاست هاى سكوت سرشار از ناگفته هاست و چيدن سپيده دم را با صداى احمد شاملو موسيقى ساخت.

بابك بيات موسيقى فيلم را در بعد از انقلاب با فيلم مرگ يزد گرد ساخته بهرام بيضايى شروع كرد و در سال 1362 موسيقى فيلم هاى نقطه ضعف و ريشه در خون را ساخت و در سالهاى بعد براى فيلم هاى شايد وقتى ديگر و مسافران ساخته هاى بهرام بيضايى, سريال سلطان و شبان, كشتى آنجليكا, عروس, پرده آخر, طلسم, مرسدس, جهان پهلوان تختى, دستهاى آلوده, اتوبوس, قرمز, دو زن, شيدا و در حدود 90 فيلم سينمايى موسيقى نوشته است و آخرين سريالى كه وى براى آن موسيقى ساخته است سريال ولايت عشق است.

بابك بيات در سال 1369 پس از چند بار كانديد بودن براى موسيقى فيلم بالاخره اين سال وقتى كه از پنج كانديد موسيقى فيلم سه بار نام او را اعلام كردند جايزه سيمرغ بلورين فجر را براى فيلم عروس دريافت كرد.همچنين در سال 1375 وقتى كه از بين چهار كانديد دو بار نامش اعلام شد, مجددا سيمرغ بلورين را دريافت نمود.در خانه سينما براى فيلم ساحره جايزه اول موسيقى فيلم را دريافت كرد.در جشن گزارش فيلم جايزه بهترين آهنگسازى را براى صد سالگى سينما از آن خود كرد.
Babak Bayat's Biography
Babak Bayat started learning classic music in “Tehran opera” under the supervision of Mrs. Evelin Baghcheban and Mr. Samin Baghcheban for 5 years when he was only 19. Then he was introduced to Mr. Mohammad Owshal who was head of a folkloric group and their friendship helped him to learn harmony, accompaniment and other musical technics that Bayat was interested in.

Since childhood, his friendship with Iraj Jenati Attaei, who was a great poet, song lyrist and play writer had great effect in his life. During the years, they could produce many unforgettable Iranian songs like KOOCHE BONBAST (dead end alley), KHOONE (home), SAYE (shade), TAPESH (beat) and many other songs.

Babak Bayat started composing film music for the movie GHARIBE (unknown) with cooperation of Mr. Varouzhan and continued to compose for the movies KHORSHID DAR MORDAB (sun at lagoon), SHABE AFTABI (sunny night), BERAHNE TA ZOHR (naked till noon), SORAT (speed), FARYAD ZIRE AAB (shouting under the water), CHANGAK (gear) tv show, and many other movies.

After the Islamic Revolution of Iran he continued his music experience by producing a music tape about Samad Behrangi’s life and a music tape for children called KHOROUS ZARY PIRHAN PARY. Then he produced two special cassette tape for the Iranian famous poet, Ahmad Shamloo named SOKOUT SARSHAR AZ NA GOFTEHAST (silence is full of unspokens) and CHIDAN SEPIDE DAM (to cut the dawn).

After revolution, Babak Bayat started the music for a movie named MARGE YAZDGERD (the death of Yazdgerd) produced by Bahram Beizaei a famous Iranian movie maker and continued to make music for many nominated and considered movies like SHAYAD VAGHTI DIGAR (may be other time), MOSAFERAN (passengers), AROUS (bride), PARDE AKHAR (last show), TELESM (talisman), MERCEDES, OTOBUS (bus), GHERMEZ (red), DO-ZAN (two ladies), SHEIDA, SOLTAN VA SHABAN (king and shepherd) tv show, VELAYATE ESHGH (land of love) and many others which are totally more than 90 movies.

He was nominated many times as the best film music composer and received the best Iranian prize, SIMORGH BOLOURIN on 1990 (1369) for the film AROUS and on 1996 (1375) for movies SARZAMINE KHORSHID (the land of sun) and MARDI SHABIHE BARAN (a man like rain). He also has been admired as best composer in many film, music and art festivals and celebrations like “one hundred years of cinema in Iran”.

Besides music composing, its more than 8 years that Bayat is teaching “film music” in Tehran universities.

The death of his son, Mani which only gave a 10 years of sweet life to him had a deep effect on Babaks life and art works, now he fortunately has two sons named Barbad and Bamdad which both of them are studying music and one daughter called Ghazal who is graduated in graphic and painting.

Babak proudly mentions about his wife who has provided him a happy and calm life with comfort and convenience.

Comments

FacebookTwitterGoogle+Pinterest