Tahmineh Milaniتهمینه میلانی

مشخصات تهمینه میلانی
Tahmineh Milani
نام : تهمینه میلانی
محل زندگی :
تاریخ تولد : September 06, 1960     (‏ پانزدهم شهریور 1339‎)
محل تولد : Tabriz,Iran
حرفه : فیلمنامه‌نویس ، کارگردان ، منشی صحنه ، طراحی صحنه و لباس و تهیه کننده
زندگینامه تهمینه میلانی
تهمینه میلانی در دوران دبیرستان به تهران نقل مکان کرد و در دبیرستانهای شرف و مرجان به ادامه تحصیل پرداخت. سال ۱۳۵۷ در رشته برق دانشگاه تبریز قبول شد. هم‌زمان با پیروزی انقلاب و بسته شدن دانشگاه‌ها به تهران بازگشت و در رشته معماری دانشگاه علم و صنعت مشغول به تحصیل گردید. با بسته شدن دانشگاه‌ها حضور در جلسات شعرخوانی، نمایش فیلم و از فعالیت‌هایی این قبیل را برگزید. در یکی از این جلسات بود که با مسعود کیمیایی آشنا گردید و توانست نظر موافق او را در دستیاری وی در کارگاه آزاد فیلم جلب نماید. بسیار جوان بود که به عنوان اولین تجربه سینمائی به عنوان منشی صحنه فیلم خط قرمز برگزیده شد. با باز شدن دانشگاه‌ها در کنار کار در کارگاه آزاد فیلم به ادامه تحصیل پرداخت. او که به آرامی به کار در سینما آشنا می‌گردید شروع به نوشتن فیلمنامه (اگر فردا بیاید، دوستت دارم مادر، عشق و مرگ و …) و کار در دیگر فیلمها (ای ایران، جهیزیه‌ای برای رباب، دل نمک و …) کرد.

اولین فیلم او بچه‌های طلاق جایزه بهترین فیلم اول را در جشنواره فجر برد و جایزه نقدی آن به او کمک کرد که مجدداً به همراه رضا بانکی و مرحوم مهدی احمدی فیلم افسانه آه را بسازد. با شکست تجاری این فیلم فیلم کمدی دیگه چه خبر با بازی ماهایا پطروسیان را ساخت. فیلمی که بسیار پرفروش شد.

در سال ۱۳۷۶ و با ایجاد فصای سیاسی پس از انتخابات دوم خرداد ریاست جمهوری میلانی فیلم دو زن را ساخت. به خاطر ساخت این فیلم، میلانی جایزه بهترین فیلم نامه جشنواره فیلم فجر را برد و نامزد جایزه بهترین کارگردانی از همین جشنواره شد. میلانی که بارها در مصاحبه‌هایش تاکید کرده که یک فمینیست ایرانی است، پس از موفقیت فیلم «دو زن» فیلم‌های نیمه پنهان و واکنش پنجم را هر سه با بازی نیکی کریمی، ساخت. میلانی به خاطر ساخت این سه فیلم با واکنش‌های شدید اللحنی روبرو شد. در سال ۱۳۷۹ پس از به نمایش درآمدن فیلم نیمه پنهان او به جرم حمایت از گروه‌های تروریستی مدتی در بازداشت به سر برد که پس از اعتراض سینماگران دیگر، پس از مدتی بدون محکومیت آزاد شد.

پس از فیلم‌های سه‌گانه میلانی با بازی نیکی کریمی، فیلم زن زیادی با بازی مریلا زارعی در سال ۱۳۸۳ به نمایش درآمد. این فیلم هم در ادامه حال و هوای فیلم‌های اخیر میلانی بود با واکنش سرد منتقدان مواجه شد اما به فروش خوبی دست پیدا کرد. در سال ۱۳۸۴ بر اساس کتاب «شفای کودک درون» اثر لوچیا کاپاکیونه فیلم آتش بس با بازی مهناز افشار و محمدرضا گلزار را ساخت. این فیلم که به بخش مسابقه سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر راه نیافت، در سال ۱۳۸۵ اکران شد و رکورد فروش صد میلیوت تومان در هفته اول را به جای گذاشت. پس از ساخت و اکران فیلم «آتش بس»، لوچیا کاپاکیونه، نویسنده کتاب «شفای کودک درون» با ارسال نامه‌ای به میلانی از او تشکر و قدردانی کرد.

در ماه اسفند سال ۱۳۸۵ خورشیدی حضور تهمینه میلانی و گروهش در بنای باستانی تخت جمشید حادثه آفرید. استفاده گروه میلانی از نوعی ماده دودزا باعث شد تا لکه‌های سیاه‌رنگی بر روی کاخ تچر ایجاد شود. تهمینه میلانی به تذکرات مسوولان تخت جمشید و نیز کودکانی که قرار بود در فیلم وی بازی کنند توجه نکرد و برخورد نامناسبی نشان داد. این رفتار میلانی اعتراضاتی برانگیخت.
Tahmineh Milani's Biography
Of Azeri descent, she is the wife of the Iranian actor and producer Mohammad Nikbin.
Biography

After graduating in architecture from the University of Science and Technology in Tehran in 1986, she worked as an ass-istant director and gained a lot of experiences. Milani started her career as a movie direcor with Children of Divorce in 1989.

In her recent films, she dealt with problems and sufferings of women. She has received admirations and prizes for her movies especially for Two Women and "The 5th Reaction".
Her life as a director

Milani was known for touching controversial and sensitive issues, including women's rights and the 1979 Iranian Revolution. The majority of Milani's films involve brave women who suffer under oppressive regimes. Her early films resembled fables, such as her 1990 offering Efsanye-e Ah (The Legend of a Sigh) which featured a character who, after failing as an author, befriends her sigh of despair. The sigh goes on to teach her of women with much larger problems in the world, yet still remain happy. Two years later, in Dige Che Khabar (What Did You Do Again?), Milani told the story of a young girl with the power to change her family simply by talking to herself. Iranian censors fought against the film, instructing her to replace the female lead with a young boy instead. Hard-line conservatives accused Milani of encouraging women to revolt against the current system. She deflected the criticisms, insisting that the men were merely scared of seeing their own wives riot because of her films.

In later years, Milani adopted a more melodramatic style and focused more on gender issues and her female characters became the subject of intense oppression and discrimination. Her 2005 film Unwanted Woman tells the story of a woman forced to cover up a journey with her friend because of a law that bans travel for unmarried couples. Vajonesh Panjom (The Fifth Reaction) is the story of a woman who leaves her wealth, home, and children after the death of her husband. While often exaggerated for cinema-goers, the films topics draw clear parallels to life in a theocratic Iran. The government charged her as an anti-revolutionary due to the storyline of her anti-revolutionary film Nimeh-e Pinhan (The Hidden Half), which revolved leftist university student in support of the regime of Shah Mohammad Rezā Shāh Pahlavi. The film's primary love story also drew criticism, for its depiction of the main character's relationship with an elderly man. Despite receiving permission to produce the film from the reformist Khatami government, she was imprisoned in 2001. A backlash from many world-famous directors including Francis Ford Coppola and Martin Scorsese caused the government to release her after two weeks, but official charges were never dropped.

Comments

FacebookTwitterGoogle+Pinterest